Monday, July 30, 2012

Kiwi Coklat

4 comments
Saya share dari FB. Kreatif dan mudah. 
Buah-buahan lain pun Ok juga kan?
Selamat mencuba...


Sumber : Home Decorating

Thursday, July 26, 2012

Kemaafan

2 comments

Rasulullah SAW memaafkan musuh yang mahu meragut nyawanya.
Sedangkan kita hanya diragut rasa dan emosi.
Forgive and forget. Memaafkan dan melupakan. 
Semudah itu jika anda lakukan kerana Allah.

 

Sunday, July 22, 2012

Puding Trifle

3 comments
 Salam Ramadhan,

Menyediakan puding trifle permintaan anak-anak untuk berbuka puasa. 
Resepinya boleh baca entry My Trifle Pudding
Selamat mencuba dan selamat berbuka puasa buat semua pengunjung blog UA.


 1

2

3

4

Thursday, July 19, 2012

Menanti Ramadhan

2 comments

Terasa rindu dan sayu untuk bertemu Ramadhan buat sekian kalinya. Syukur kerana kita masih diberi peluang untuk melalui Ramadhan sekali lagi. Justeru, ambil sedikit masa, sama-sama kita muhasabah Ramadhan yang telah kita tinggalkan. Ada yang perlu diubah jua ditambah nilai dalam ibadah dan setiap tindak tanduk kita. Buang apa yang buruk, tambah apa yang baik. Corakkanlah Ramadhan dengan warna-warna indah keimanan dan pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah SWT.

Sedih menatap gambar ini. Saya mengharapkan anak-anak saya penuh sabar dalam menempuh ibadah puasa di bulan yang mulia ini, mensyukuri apa yang ada dan tidak mengungkit kekurangan kerana ada lagi insaf yang susah dan diuji dengan kelaparan..


Ramadhan dinanti, pemergiannya kan ditangisi. 
Tangisan kemenangan atau tangisan penyesalan? 
Kitalah yang menentukannya.  

Sempena Ramadhan 1433H, selamat berpuasa dan beribadah 
buat semua umat Islam di mana sahaja anda berada. 
Maaf Zahir Batin.

Sunday, July 15, 2012

Kesal Seorang Ibu Yang Bekerja

8 comments

Sayu hati membaca puisi nukilan Zurinah Hassan ini. Ia umpama mewakili seluruh jiwa saya, dedikasi buat anak-anak tersayang. Semoga kalian mengerti dan memahami ~ segalanya adalah kerana kasih sayang dan tanggungjawab yang tidak bertepi buatmu berdua.


                        Kesal Seorang Ibu Yang Bekerja ~ Zurinah Hassan

                              Anakku
                        maafkanlah ibu
                        meninggalkamu setiap pagi
                        melepaskan pelukanmu
                        ketika kau ingin bermanja

                        di meja ini mengadap kertas-kertas
                        di meja ini mengadap tugas-tugas
                        sesekali terganggu oleh matamu yang redup
                        sesekali terpanggil oleh suaramu yang sayup
             
                        Sekecil itu..
                        aku sudah meminta pengertianmu
                        yang kita tidak dapat bermanja dengan hidup.






Friday, July 13, 2012

Bermulanya di Sini

7 comments
Saya sudah mengimpikannya sekian lama, sebuah rumah - ruang untuk diri sendiri, tempat berteduh, beribadat dan meneruskan sisa-sisa hidup yang masih dipinjamkan oleh Allah di bumi yang fana ini. Alhamdulillah, kerja-kerja membina teratak kami sudah bermula kini. Walaupun berbagai masalah dan cabaran melanda, saya berharap semoga semuanya dipermudahkan olehMu ya Allah..

Tapak rumah

Panorama belakang rumah

Kulihat hijau..


Thursday, July 12, 2012

Bukan Sekadar Resepi

2 comments
Buku karya Puan Roza Roslan ini adalah buruan saya seterusnya. Keinginan saya untuk memilikinya sungguh tinggi. Saya menunggu ruang untuk mendampinginya nanti..Buat pencinta ilmu khususnya kaum wanita dan ibu-ibu, milikilah buku ini. Saya kongsi sedikit ulasan tentang buku ini dari mata hati penerbit dan pembacanya..
 
Ya, buku ini BUKU SEKADAR RESIPI kerana di dalamnya terkandung kisah yang mencuit hati. Terkandung di celah-celah resipi yang diketengahkan terselit kebesaran dan keagungan Ilahi untuk kita renungkan. Santai, namun berisi. BUKAN SEKADAR RESIPI pasti mencuit hati pembaca.


Bukan Sekadar Resipi adalah sebuah bingkisan lahir dari hati Puan Roza Roslan. Ia adalah utusan daripada seorang ibu – kepada ibu-ibu lain – yang ingin membangunkan nilai-nilai murni di kalangan ahli keluraga. Natijahnya, pembentukan akhlak keluarga sebenarnya bermula di dapur! Air tangan masakan siapa yang lazimnya menjadi hidangan anak-anak dan seisi keluarga kita selama ini? -Sabtu M. Ali

Buku yang sangat mesra sehingga menyebabkan saya tersenyum simpul, tertawa kecil, berasa sebak dan sayu, serta ada ketikanya minda saya perlu berfikir panjang mengenangi pelbagai nikmat Allah yang sering dilupakan. Jika ada yang memerhatikan saya membaca buku ini maka ia tidak masuk akal untuk melihat kesemua elemen tersebut muncul pada raut wajah saya --Datin Norashikin Zaini

Membaca buku ini benar-benar mengimbau kenangan lalu dan mengusik jiwa. Ada ketikanya saya terpaksa memberhentikan pembacaan kerana seolah tulang ayam tersekat di kerongkong, ada  sebilah pisau menusuk ke jantung. Air mata tidak mampu disekat lagi. Ia berguguran di pipi.Gila untuk senaskah buku masakan! --Ratna Roslan

Wednesday, July 11, 2012

Semalu

0 comments
Untuk ummi.. 

Banyak lagi adaa...

Tuesday, July 03, 2012

Sesekali Jangan

2 comments
Sebulan yang terakhir. Penghujung yang sungguh payah. Benarlah bila ada yang pernah membisikkan dulu ~ Cabaran sebenar adalah apabila  kekentalan semangat teruji di hujung perjuangan. Saya berharap semangat saya terus kukuh bertahan hingga awal Ogos nanti. Saya berdoa moga dipermudahkan Allah segala urusan dan dijauhi dari rasa putus asa. Saya menanti pengakhirannya bersama Ramadhan yang barakah. Bantulah hambaMu ya Allah.


Sesekali jangan kenal putus asa, kerana rahmatNya sungguh luas.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...