Wednesday, September 11, 2013

Puyuh Chop & Coleslaw

2 comments

Puyuh.
Pertama kali masak puyuh hasil pemberian ibu saudara.
Selalunya puyuh dimasak goreng kunyit atau goreng berempah. 
Suami mencadangkan puyuh digoreng celup tepung (segera). Saya melengkapi rasa dengan menyediakan coleslaw.
Inilah hasilnya. Sajian ringkas yang menambat selera.
Selamat mencuba.

Monday, September 09, 2013

Destinasi Abadi

1 comments


Pagi semalam, gerimis pagi menemani saya ke sekolah. Hari Ahad memang membuatkan saya "bercinta" untuk ke sekolah. Apatah lagi perjalanan jauh ke sekolah yang memakan masa 1 jam lebih menuntut kesabaran yang tinggi. Namun,  demi amanah yang terpundak di bahu, saya gagahi jiwa dan raga sambil mulut berkali-kali berdoa..

Jam 7.00 pagi, semasa menghampiri selekoh berhampiran Sutra Beach Resort Merang, Setiu kereta-kereta di hadapan mula bergerak perlahan. Kelihatan orang ramai mula bergegas datang. Satu kemalangan berlaku rupanya. Berdebar saya bila terpadang treler yang menghalangi jalan dan sebuah kereta Honda seolah-olah melekat di hadapannya. Serpihan kenderaan termasuk sepasang kasut polis berada di atas jalan. Saya cuba untuk tidak memandang ke arah kenderaan yang terlibat, hanya fokus memandu ke hadapan.

Menatap berita atas talian di Harian Metro pagi ini, saya termenung seketika.

Seorang lagi anggota berpangkat Koperal Sokongan Mohd Suhairi Ahmad, 33, pula meninggal dunia di tempat kejadian apabila kereta Honda City dipandunya bertembung sebuah treler dalam kemalangan di KM 37, Jalan Kuala Terengganu-Jalan Kampung Raja dekat selekoh Sutra Beach Resort Merang, di sini.

Difahamkan, dalam kejadian 6.45 pagi itu, Mohd Suhairi dalam perjalanan dari arah Kampung Raja, Besut ke Kuala Terengganu sebelum kereta dipandunya terbabas ketika melalui selekoh tajam lalu bertembung sebuah treler dari arah bertentangan.

Kejadian itu menyebabkan kereta dipandu Mohd Suhairi diseret sejauh kira-kira 40 meter dari tempat kejadian.

Mangsa yang bertugas di Cawangan Kem Komander dan tinggal di Flat Polis Padang Hiliran, Kuala Terengganu disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di beberapa anggota badan manakala pemandu treler berusia 39 tahun tidak mengalami sebarang kecederaan.
Difahamkan, isteri Mohd Suhairi bekerja di sebuah syarikat swasta di Kota Bharu, Kelantan dan mempunyai tiga anak.

Kejadian ini membuka mata dan hati saya untuk lebih berhati-hati di jalan raya. Khabarnya arwah berulang-alik ke Kota Bharu kerana bertugas di Kuala Terengganu. Saya yakin ramai lagi yang situasi mereka sama dengan saya, mencari rezeki jauh dari daerah sendiri. Berusahalah untuk lebih berhemah di jalan raya. Banyakkan berehat dan redha dengan situasi yang dihadapi. Akhirnya, bertawakkal agar Allah melindungi kita dari segala musibah dan kecelakaan. Semoga kita masih berpeluang menatap wajah-wajah tersayang di muka pintu. Insya Allah.

Selamat menuju ke destinasi masing-masing..
Jangan lupa destinasi abadi yang entah bila akan tiba.
Bersedialah.

Monday, September 02, 2013

Hijau

4 comments

Kami memilih untuk mengecat sendiri rumah baru kami tanpa mengupah mana-mana tukang cat profesional. Sehingga saat ini, proses mengecat berlangsung di saat kelapangan sahaja terutamanya di hujung minggu. Keyakinan dan keterujaan yang tinggi adalah motivasi kami walaupun kemahiran yang ada tidaklah sepakar mana. 

Jika ada yang bertanya warna tema rumah kami..pastilah hijau jawapannya. Itulah warna kegemaran kami berdua sejak dulu lagi. Berkongsi warna kegemaran yang sama, proses memilih warna menjadi lebih mudah. Namun begitu, bukanlah 100% hijau semata. Kemahuan dan pilihan anak-anak juga kami turutkan untuk bilik dan ruang-ruang tertentu. Afiq memilih biru, Ammar gemarkan warna kelabu manakala untuk Aqilah kami memilih merah jambu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...