Wednesday, June 02, 2010

Sedingin Ais

Salam mesra buat semua..


Salam mesra buat semua...

Apabila cuaca panas membahang, minuman berais tidak dapat dipisahkan . Bila air lazat dan sejuk membasahi tekak, nikmatnya sukar diungkap. Memang menyegarkan. 

Selalu juga membaca info tentang bahaya kesan meminum minuman berais. Sakit urat, badan lenguh-lenguh, obesiti dan lain-lain. Tetapi, membuang tabiat meminum ais agak sukar dilaksanakan termasuk diriku ini.
 
Kepada yang gemar minum minuman berais, fakta ini mungkin menyedarkan anda. Hargai diri dan kesihatan. Ayuh! Kita berubah untuk kebaikan...

Air sejuk berais akan membekukan bahan berminyak yang baru saja anda ambil semasa makan. Ianya akan melemahkan penghadaman.

Apabila minyak ini bertindakbalas dengan asid, ianya menghentikan dan menyebabkan penyerapan minyak oleh usus berlaku lebih cepat berbanding dengan makanan pejal yg lain.

Ianya akan memenuhi usus kita dan lambat laun boleh menyebabkan kegemukan dan punca kepada kanser. Lebih elok jika anda minum air kosong atau air suam selepas makan.

10 comments:

deena farhana said...

sy pun minum ais ni...alahai..camne la nk stop...takut gak..

QuEeN Of 2 Heroes said...

tu lah kan...susah sgt nak stop minum ais nih...nak2 kalo tgh2 cuaca panas nih...huhu

Ibuhani said...

mmg tau ais x bagus....tp tulah kan....selera tu yg nak. Akan cuba kurangkan minum ais......insyaallah....tq 4 d info :)

Chik Na said...

alamak..nak kena hindarkan minuman berais nih... takut plak bila ade perkataan kanser tuh..

teenage party games said...

They represent several insurance companies, and will insure you with the company that would best serve your circumstances. I use AIS, and they have placed all of my insurance business with Mercury Insurance Company..

teenage party games said...

I have always found AIS to be professional, and helpful when dealing with them, and I would call myself a satisfied customer.

NURUL IZZA said...

salam UA,

mmg iza jenis yg tak minum ais.sbb utama iza mmg jenis sakit sengugut tu smpi masuk spital, muntah2 dan pengsan. jadi mmg avoid benda ni.bila dh lama2 avoid, mmg jadi xterasa pun nak makan.

one thing for sure, air akan membuncitkan perut..=)

Ummu Ammar said...

deena..

akak pun sama..susah nak berhenti..tp tgh cuba kurangkan..

Nadia..

Betul tu..ais dan cuaca panas tak dapat dipisahkan..

Ummu Ammar said...

Kak Ani..

Sebenarnya mmg tahu ais tu kurang elok utk kesihatan tp..cam x lengkap bila x minum ais kan..

Chik Na..

Jom kita hindarkan minum ais..mula2 kita cubalah kurangkan dulu..tak bleh berhenti secara drastik..kut2 x menjadi..

Ummu Ammar said...

Izza..

Ada hikmah di sebalik sakitmu dik..iaitu badan xde la sengal2 atau perut buncit kan?..

hehehe..takutttt...tapi still minum ais..Ya Allah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...