Sunday, September 12, 2010

Takziah Buat Keluarga Datuk Sosilawati

 
Takziah buat keluarga Datuk Sosilawati dan 3 lagi individu yang dijumpai mati dibunuh semalam. Berita penuh boleh baca di sini. Semoga mereka tabah menghadapi kehilangan insan-insan tersayang terutamanya ketika umat Islam menyambut hari bahagia. Terkedu juga saya seketika menatap laporan -laporan akhbar pagi ini.
 
Sebagai hamba Allah, Islam mengajarkan kita agar memandang kematian sebagai suatu perkara yang tidak bisa dihindari. Kematian merupakan taqdir yang sepenuhnya di dalam rahsia pengetahuan Allah. Tidak ada seorangpun yang tahu di bumi mana ia akan menemui ajalnya. Demikian pula ia tidak tahu pada usia berapa kematian akan menghampirinya.
وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

”Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (QS Luqman ayat 34)

Seorang mukmin tidak sepatutnya berfikir untuk menghindari kematian apalagi lari daripadanya. Sebab pada hakikatnya tidak mungkin hal ini dilakukan. Cepat ataupun lambat kematian akan menghampiri setiap manusia.
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ

”Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.” (QS Ali Imran ayat 185)


Bahkan Allah memperingatkan bahawa manusia tidak mungkin menghindarkan diri daripada kematian sekalipun ia berusaha sedaya mungkin walaupun berlindung dalam benteng paling kukuh sekalipun.
أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكُكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ

”Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, sekalipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh.” (QS An-Nisa ayat 78)

2 comments:

Ibuhani said...

al-fatihah pd mrk......n takziah pd keluarga mrk....slmt hr raya.....n maaf zahir batin ummu ammar...

Ummu Ammar said...

Kak Ani > Ya. Takziah utk mereka. Semoga tabah menghadapi pemergian penuh tragis.

Maaf Zahir Batin juga kak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...