Friday, February 17, 2012

Doa Buat Syria

Beberapa hari lepas, saya menatap gambar seorang syahid Syria  di Facebook ~kepala terpisah dari badan dan tubuhnya dikerat-kerat dan dipotong. Sungguh memilukan..bayangkan kalau itu yang terjadi pada ahli keluarga kita..
 
Itulah gambaran realiti di Syria, mereka dilabel sebagai pengganas dan radikal Islam  oleh pemerintahan diktator Basyar Al Assad..hanya kerana mempertahankan akidah dan hak di tanah tumpah darah mereka sendiri. Mereka dibunuh dan kemudiannya dipotong-potong jasad mereka lalu dikembalikan semula kepada keluarga mereka dalam keadaan yang sungguh meruntun jiwa.

Sumber : pigeonproject

Kanak-kanak seusia 9, 10, 11 dan 12 tahun ditahan dan dikenakan penderaan mental, kuku-kuku tangan dan kaki mereka dicabut, gigi-gigi mereka dipatahkan serta dilakukan penderaan seksual ke atas mereka. Wanita-wanita diculik dan diperkosa. Rakyat Syria terkurung dalam rumah mereka sendiri dengan kekurangan makanan dan keperluan harian.

Nu’man bin Basyir r.a berkata bahawa Nabi s.a.w. bersabda:

“Kemesraan, kasih sayang, dan saling berbelas kasihan antara orang-orang beriman diibaratkan seperti satu jasad; apabila satu anggota mengadu kesakitan seluruh jasad akan turut serta berjaga malam serta merasa panas dan gelisah.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim
Ayuh sahabat-sahabat semua..panjatkan doa buat saudara-saudara seIslam kita di Syria..
 

3 comments:

Salmi said...

Terlalu pilu membayangkan mereka yang hidup dalam ketakutan.. Sama2lah kita berdoa buat mereka..

ummu said...

SALAM KAK\AL fatihah untuk saudara seagama kita yg telah gugur di sana...
pilu air mata

Ummu Ammar said...

Kak Norsalmi,

Betul. Entah bagaimana kalau kita berada dalam situasi mereka.Moga Allah melindungi mereka.

ummu,

AlFatihah. Yang pastinya mereka beroleh syahid di sisi Allah. Insya Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...