Sunday, March 13, 2011

Wajah-Wajah Tsunami

Salam mesra..


Beberapa hari yang lalu, ketika mengajar tajuk Hari Kiamat, saya berbincang dengan pelajar-pelajar tentang tanda-tanda kecil kiamat. Salah satu tandanya ialah banyaknya berlaku gempa bumi dan bencana alam. Pelajar-pelajar rancak memberi info dan maklumat tentang bencana alam yang mereka baca menerusi akhbar dan internet. 

Salah satu yang membuat mereka terdiam penuh penghayatan ialah bila saya tayangkan semua video tsunami yang melanda Acheh beberapa tahun lalu. Sehari dua selepas itu pula,  kita dikejutkan dengan bencana tsunami yang melanda bahagian timur laut Jepun, bencana teruk yang berlaku dalam tempoh 140 tahun.




Paparan demi paparan kita tatapi di mana-mana tentang dahsyatnya bencana ini. Namun sejauh mana kita menginsafi dan mengambil iktibar bahawa ini adalah satu peringatan dan amaran Allah SWT bahawa dunia yang indah ini sekadar pinjaman manakala akhirat adalah penghidupan abadi. Bersediakah untuk kembali..?? Cukupkah bekalan mahu dibawa menghadap llahi?
 


(Sumber gambar : yahoo.com)


Disebalik semua kehancuran ini..mengertilah bahawa sesungguhnya Allah sedang berbicara..moga dapat difahami dan dijadikan iktibar..untuk melengkapkan diri menjadi mukmin yang lebih baik dan terbaik,, dalam usaha menggapai mardhatillah. Ayuh!

Firman Allah surah al-Hajj ayat 1 – 2 yang bermaksud
Wahai umat manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu! Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar. Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu yang menyusu akan melupakan anak yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya; dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, lagi mengerikan


3 comments:

Arif Iskandar said...

Allahuakbar..

Melihat video, memang rasa terkesan. Manusia kelihatan berlari-lari dalam ketakutan.

Bagaimana agaknya kita nak larikan diri jika selalu melanggar larangan Allah s.w.t. ?

Terlihat di Malaysia, pemuda dan pemudinya masih leka dengan hiburan. Pemandangan ini sangat membimbangkan kita.

Anonymous said...

Allahu Akbar!!
peringatan untuk kita semua

disk to disk backup said...

Ohh!So sad it was really danger for human....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...