Thursday, October 20, 2011

Nota Hati Ummi Di Hari Lahirmu Yang ke 7


Allah berfirman :
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.” QS. 31:13

Tiada kata seindah doa dan nasihat yang berguna, Lukmanul Hakim adalah seorang hamba pilihan Allah, yang dianugerahi banyak hikmah dan rahsia kehidupan. Pada anaknya Lukmanul Hakim memberi nasihat, yang sarat makna dan rahsia kehidupan, semoga dijadi kan pegangan dan pedoman oleh anaknya. 



Ummi titipkan kembali pesanan berguna Luqmanul Hakim buatmu permata jiwa, Afiq sempena ulangtahun kelahiranmu yang ke 7 hari ini. Bersama harapan dan doa agar ia menjadi panduanmu kelak. Moga dirimu dewasa dalam dakapan keredhaan dan perlindungan-Nya sentiasa. Sanah Helwah ya bunayya. Kullu sanah waanta toyyib.

Wahai Anakku yang ku sayangi…
Ketahuilah sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam di dalamnya. Bila engkau ingin selamat, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama taqwa, isinya iman dan layarnya adalah tawakkal kepada Allah SWT.

Wahai anakku yang ku sayangi…
Sesungguhnya orang-orang yang selalu menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat perjuangan dari Allah. Orang yang insaf dan sedar telah menerima kemuliaaan dari Allah.

Wahai anakku yang ku sayangi…
Orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadah dan taat kepada Allah, maka dia bertawadhu’ kepadaNya. Dia akan lebih taat kepada Allah dan selalu berusaha menghindari maksiat.

Wahai anakku yang ku sayangi…
Seandainya orang tuamu marah kepadamu (kerana kesalahanmu) maka marahnya orang tuamu itu adalah bagaikan pupuk bagi tanaman.

Wahai anakku yang ku sayangi…
Selalu berharap kepada Allah tentang segala sesuatu yang menyebabkan dirimu tidak derhaka kepada Allah. Takutlah kepadaNya dengan sebenar takut, tentulah engkau akan terlepas sifat putus asa dari rahmat Allah SWT

Wahai anakku yang ku sayangi…
Seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seseorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa melamunkan perkara yang tidak benar, ketahuilah memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah dari mengembalikan nama baik atau kehormatan.

7 comments:

ismi_nor said...

assalamualaikum wbt,

salam ziarah, selamat hari lahir buat afiq.

Nadiah Sidek said...

selamat ulangtahun kelahiran buat afiq :)

Ibuhani said...

Slmt hr lahir Afiq....smoga jd anak yg solleh........ :)))

yatie chomeyl said...

sanah helwah ya Afiq :)

Zefa NorAsmara said...

Selamat hari lahir afiq.. Moga jadi anak yg soleh.. peroleh kejayaan di dunia da akhirat..

Ps: Afiq sebaya Yusuf.. :D

Ummu Ammar said...

ismi_nor:
Syukran sudi ziarah dan mencatat di sini

Nadiah:
Syukran Nadiah

Ummu Ammar said...

Kak Ani..
Terima kasih atad ucapan dan doamu..:)

yatiechomeyl:
Syukran jazilan ya ukhti

Zefa,
Terimakasih atas ucapan dan doa buat Afiq. Moga Yusuf juga akan mnjadi anak soleh untuk ibu dan ayahnya. Ameen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...