Wednesday, January 04, 2012

Hidup Perlu Diteruskan


Setelah bercuti hampir sebulan lebih, tibalah masa untuk kembali ke sekolah. Suka atau tidak, hidup ini adalah perjuangan yang perlu diteruskan hingga ke akhirnya. Life goes on.. Mungkin sudah dimanjakan dengan rehat yang panjang tanpa memikirkan mengenai kerja sepenuhnya, sedikit kemalasan menduga semangat diri. Saya dan suami masih berbaki 20 tahun lebih untuk bergelar guru. Terlalu panjang tempoh masa itu untuk kami mengalah atau berputus asa sekarang. Muhasabah diri dan mengikhlaskan jiwa adalah sebaik-baik penawar. Syukur, hari pertama bertugas, segala perasaan negatif yang bersarang hilang satu persatu.

Anak-anak pula memasuki fasa yang baru dalam dunia pendidikan mereka. Ammar di Tahun 3 dan Afiq pula di Tahun 2. Penuh bersemangat dengan kelengkapan serba baru, lebih-lebih lagi Ammar, hari pertama mengenakan uniform pengawas sekolah yang bewarna pink.Tersengih-sengih menceriakan pagi yang mendung.

Seorang pekerja sedang membina jambatan di lereng gunung yang tinggi

Kalau kita merasakan payahnya kerja dan tanggungjawab yang perlu dilalui, ada insan yang  terpaksa menggadai nyawa demi mencari sesuap rezeki. 
Bersyukurlah wahai diri!

Selamat kembali menjalankan tugas buat semua insan yang bergelar guru. 
Selamat kembali ke dunia persekolahan buat semua anak-anak pelajar. 

2 comments:

Ibuhani said...

Slmt bljr pd anak2 ummu ammar n slmt bertugas pd ummu ammar.Gmbr pekerja gunung sgt menarik hati k.ani......kt mana tu???

Ummu Ammar said...

Kak Ani,
Terima kasih. Moga tahun baru 2012 juga bakal menjanjikan kehidupan yang lebih bermakna untuk akak sekeluarga.

Kalau tak silap dekat China. Sumber gambar :http://mediamalaya.com/super-gila-kerja-gila-buat-jambatan-di-tepi-tebing-16-gambar/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...