Sunday, August 09, 2009

Mesir Yang Kurindui


Dua tiga hari yang lepas, bertemu sahabat lama semasa belajar di Mesir dahulu membuka kembali lembaran hidup hampir sepuluh tahun yang lepas..Banyak kenangan yang masih berlipat kemas dalam fikiran saya..masih terbayang kesibukan Kaherah sebagai nadi Mesir, universiti, kuliah, doktor dan doktorah yang sarat dengan ilmu, saat manis berjalan kaki ke universiti bersama teman-teman atau sendirian dari Abbas Zaq Zouq, Hayyu Sabi' dan melalui kesibukan Syari' Tayaran diwaktu pagi samaada di musim panas yang membakar atau digigit dingin angin musim sejuk... kelazatan ta'miyyah bilbaid kegemaran saya, dan segala-galanya...termasuklah bagaimana saya mula mengenali " jodoh" saya ....semuanya di Mesir..bumi kenangan yg tak mungkin saya lupa

Banyak yang masih saya ingat dan ada juga sisi yang saya sudah agak lupa ( peralihan usia kut..) Justeru..sebelum menutup mata pada malamnya saya terfikir untuk mencatat kenangan dan perjalanan saya selama 4 tahun di bumi Anbiya, yang saya rindui..sebagai tatapan anak-anak saya sebagai inspirasi mereka di masa hadapan...pernah Ammar semasa membelek album gambar saya dan suami semasa berada di Mesir ada menyuarakan hasrat untuk sama menjejakkan kaki ke ardul kinanah itu...Insya Allah.. Amin..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...