Monday, August 31, 2009

3 PERHENTIAN

Saya tidak pernah menjangkakan akan melanjutkan pelajaran di bumi impian saya - Mesir (Egypt) kerana beberapa permasalahan yang saya hadapi ketika itu termasuk kewangan dan sebagainya. Namun kuasa dan kasih sayang Allah melebihi segala-galanya dengan rezeki dikurniakan akhirnya diri yang kerdil ini dapat menapak di bumi para anbiya' mencari ilmu Allah buat bekalan diri ke dunia abadi. Saya menjejakkan kaki di bumi anbiya' pada hujung tahun 1996. Ketika saya sampai ke Mesir musim sejuk baru bermula. Ini la tempat pertama jejak saya di Mesir..Cairo International Airport.

3 perhentian yang saya maksudkan dalam entri kali ini ialah 3 buah tempat yang menjadi tempat tinggal saya semasa menuntut di Mesir beberapa tahun dahulu. Tahun pertama saya tinggal di Abbas Zaqzouq, rumah pertama saya di Egypt - banyak menyimpan kenangan suka duka pengalaman pertama saya bergelar mahasiswi Al Azhar yang bergelut dengan perubahan budaya, situasi, emosi dan sebagainya apatah lagi apabila masih "hijau" usia saya di perantauan meninggalkan keluarga untuk mencari secebis ilmu di muka bumi Allah SWT.
Rumah itu dihuni bersama dengan 5 lagi sahabat saya ( antaranya Kak Azmah, Kak Na, Kak Saadah, Sanisah dan Kak Nun ) yang kesemuanya berasal dari Terengganu. Rumah tersebut terletak di imarah yang berdekatan dengan Kedai Sami Foto - kedai gambar yang glamer la ketika itu di kalangan pelajar-pelajar Malaysia yang tinggal di sekitar kawasan tersebut. Tauke kedai gambar itu saya dah lupa namanya tapi pernah sekali dia memberitahu saya - ada beberapa malizi ( malaysian ) yang mengatakan mukanya seiras aktor Sidi Oraza...saya hanya ketawa dan mengiyakan dalam hati..sekali pandang memang la macam Sidi Oraza tapi berkali-kali pandang macam....macam..muka dia la..
Tahun kedua di Mesir, saya berpindah tinggal di Rumah Akhawat Terengganu yang terletak berdekatan dengan Kuliyyatul Banat Al Azhar dan berhadapan dengan Masjid Nuri. Rumah tersebut merupakan pusat aktiviti Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu Mesir (KPT) iaitu badan kebajikan yang mengurus dan menjaga kebajikan anak Terengganu di Mesir. Saya sebenarnya lebih suka tinggal di Abbas Zaqzouq kerana suasananya lebih tenang dan lebih privacy berbanding di Rumah Akhawat Trg yang agak busy dgn aktiviti KPT..namun atas tuntutan tanggungjawab saya kepada KPT sebagai exco saya terpaksa memilih prioriti yang perlu didahulukan..lagipun kedudukan universiti sangat la dekat dengan rumah dan memudahkan saya ke kuliah walaupun terpaksa berjalan bersendirian..

Destinasi ketiga saya ialah Asrama Pelajar Trg, Hayyu Asyir, Tooba Ramly. Selepas berlaku perubahan politik di Terengganu usai Pilihanraya pada tahun 1999 pusat pentadbiran KPT beralih ke Asrama Terengganu Hayyu Asyir. Saya menghabiskan waktu saya selama dua tahun di sini dan di sini jugalah tempat paling banyak memori peristiwa pahit manis yang menyaksikan jatuh bangun saya selama permusafiran saya menuntut ilmu di ardhul kinanah ini.
Kini, rindu saya tidak pernah padam pada Mesir, pada 3 perhentian saya, pada panoramanya, pada gedung ilmunya - Al Azhar, kuliah, taffaquh dsbg.. dan pada ashab dan sohabiyyat yang sama-sama berjuang menuntut ilmu dan menempuh kehidupan di perantauan ketika itu..banyak mendidik saya menjadi insan yang kental, sabar dan kuat dalam menempuh kehidupan dan berdepan dengan kemelut masyarakat terutama bidang pendidikan yang saya ceburi ini.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...