Thursday, August 20, 2009

SINAR RAMADHAN 1430H

Ramadhan sudah tiba akhirnya...dekat sangat..sudah mengetuk di pintu keimanan. Bagaimana agaknya corak Ramadhan kita tahun ini..Lebih baik...lebih teruk atau... Ramadhan kali ini tiba bersama bermulanya cuti pertengahan penggal kedua persekolahan..Alhamdulillah..sekurang-kurang awal Ramadhan yang rahmat ini dapat dititipi dengan tenang tanpa bergelut dengan tugasan dan kerja..Lagipun anakanda saya yang sulung berazam nak berpuasa penuh tahun ini..so, mungkin agak mudah untuk melatihnya berpuasa pada minggu pertama tanpa berletihan ke sekolah.. Antara bangga dan teruja, jauh di sudut hati saya meragui keazaman Ammar..maklumlah dia ni kuat makan..badan pun semangat semacam..tahun lepas setakat separuh hari je..tu pun hanya sempat berapa hari...selebihnya dia mengalah..Janjinya tahun ni nak berpuasa..lagipun penangan cerita puasa Upin dan Ipin memberi motivasi dia nak berpuasa..Insya Allah...harapnya madrasah Ramadhan ini mampu mendidiknya menjadi anak yang soleh..

Kedatangan Ramadhan kali ni sukar untuk digambarkan perasaan hati saya...antara teruja, gembira, seronok, sayu, sedih...malah takut pun ada...teruja, gembira dan seronok kerana bulan Ramadhan bulan istimewa kurniaan Allah kepada hamba-hambaNya..macam-macam nikmat dan ganjaran serta big give yang lain daripada Allah...sudah pasti saya berazam nak pastikan Ramadhan kali ini berkualiti dan bermakna dengan ibadah kepadaNya..

Sedih pulak...satu-satunya kerana Ramadhan ini saya tidak lagi dapat bersahur dan berbuka dengan al-marhumah ibu saya yang pergi meninggalkan kami malam 17 Januari yang lalu...malam sama ketika sambutan kemenangan PAS menawan Kuala Terengganu..terbayang lauk dan makanan kegemarannya tatkala berbuka...apapun segalanya sudah suratan..setinggi mana sayang kita kepada seseorang...dia adalah milik mutlak Allah...yang pasti seboleh mungkin Ramadhan ini saya akan pulang berbuka dan bersahur menemani ayahanda di kampung di samping menjenguk mertua saya juga.

Takut pulak...takut kalau tak dapat memanfaatkan Ramadan ini semaksimum mungkin..takut Ramadhan berlalu tanpa ku rebut manfaat lantaran Ramadhan akan datang belum tentu milik kita..

Ahlan Ramadhan...ku nantimu dengan penuh ketawaddukan sebagai hambaNya yang fakir...moga sinarmu milikku..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...