Thursday, May 20, 2010

Keajaiban Seruan Azan

Salam mesra buat semua..

Saya suka untuk berkongsi artikel menarik mengenai azan. Kalimah suci yang menyeru umat Islam menunaikan kewajipan dan sujud patuh pada Sang Pencipta 5 kali dalam setiap hari.  Seruan yang diulang setiap minit di muka bumi ini. Mungkin ada yang sudah membacanya. Bagi yang belum..jom kita baca dan tadabbur tanda-tanda kebesaran dan keagungan Allah SWT ini..

Maha Suci Allah yang Maha Mencipta. Ketahuilah bahawa Azan tidak terputus berkumandang di ‘globe’ bumi selama 24 jam. Mengikut penyelidikan yang dilakukan di sebuah Universiti di UAE, didalam bidang Matematik, menjelaskan bahawa ini merupakan keajaiban yang dijadikan oleh Maha Pencipta didalam memberi hak kepada ‘Suara Azan” sepanjang 24 jam setiap hari.

Penyelidiknya didalam kajian tersebut berkata : “ Sesungguhnya Azan yang memanggil orang Islam melakukan ibadat solat tidak pernah putus dari globe bumi setiap hari pada setiap putaran masa, dimana setelah Azan selesai berkumandang disesuatu kawasan, ia akan diteruskan berkumandang dikawasan yang lain !!”

Abdul Hamid al-Fadhil, penyelidikan tersebut menjelaskan bahawa globe bumi ini boleh dibahagikan kepada 360 garisan, dimana ditentukan waktu setiap kawasan tersebut darinya. Setiap garis dipisahkan dengan garisan dengan jangka waktu 4 minit, diandaikan Azan dilakukan tepat pada waktunya bagi setiap kawasan. Diandaikan juga muezzin yang baik akan melaungkan azan selama 4 minit.

Dia juga mengandaikan Azan akan dikumandangankan pada setiap daerah digarisan tersebut selama 4 minit, maka setiap 4 minit kawasan-kawasan yang berada pada garisan tersebut akan melaungkan Azan. Maka, dalam tempoh 24 jam, genap 360 garisan globe bumi melaksanakan Azan, dan menunjukkan bahawa Azan berkemundang secara berterusan selama 24jam didalam penghidupan bumi. Formulanya boleh gambarkan seperti berikut :-
4 (minit) x 360 (longitude) = 1440 minit
1400 (minit) / 60 (minit) = 24 jam

Maha Suci Allah yang memperlihatkan kekuasaannya kepada makhluk yang sentiasa alpa memahami hakikat perjalanan bumi ini. Bayangkan pada saat dimana Azan sudah tiada lagi kedengaran, apakah yang akan terjadi kepada makhluk yang berada dibumi ini? Firman Allah swt :-

“Dan berapa banyak tanda-tanda kekuasaan Allah di langit dan di bumi yang mereka menyaksikannya berulang-ulang semasa mereka pagi dan datang, sedang mereka tidak juga menghiraukan dan memikirkannya.” [Surah Yusuf : 105].

Berkata Ibn Kathir rh : “Allah mengkhabarkan bahawa kebanyakkan orang tidak memikirkan mengenai tanda-tanda (Ayaat) dan bukti Allah yang satu terhadap ciptaan Allah pada langit dan bumi. Allah mencipta bintang-bintang dan planet-planet yang mengelilingi orbit, dan semuanya cipta dengan tujuan tertentu. Terdapat banyak tanah-tanah yang subur terletak sebelah menyebelah, dan taman-taman, gunung-gunung, lautan, dimana ombaknya memukul diantara satu sama lain, dan padang pasir yang luas. Terdapat banyak makhluk yang hidup dan yang mati, dikalangan binatang, tumbuh-tumbuhan, dan buah-buahan yang sama bentuknya, akan tetapi berbeza rasa, bau, warna dan sifat. Kesemuanya disebabkan Allah yang satu, yang menjadikan semua jenis ciptaan, dimana hanya dia yang tetap dan kekal selama-lamanya. Hanyalah dia yang tersendiri Nama dan Sifatnya.”

Sumber : http://kaminms.blogspot.com/

6 comments:

ummu said...

salam ummu Ammar,
terima aksih atas perkongsian ini.
sungguh maha besar Allah.
sungguh banayk tanda2 kekuasanNya bagi mereka yang mahu berfikir.

Ummu Ammar said...

ummu..

Banyak tanda2 kebesaran Allah untuk difikirkan..makin banyak makin kerdil rasanya diri..

Moga dapat manfaat bersama..

Ibuhani said...

Salam Ummu Ammar......K.ani pun ada baca jugak fenomena azan ni.....Maha Besar Allah yg menciptakan fenomena azan yg sentiasa berkumandang disetiap pelosok dunia ni sehingga hari kiamat nanti...........rening2kanlah....

deena farhana said...

salam kak..

sy pun ta'jub dgn azan ni..

Ummu Ammar said...

Kak Ani..

Setuju. Hanya orang yg berfikir dan mengambil iktibar shj yg insaf & sedar keagungan Allah..tp tu la kdg2 manusia ini mudah lupa..

Ummu Ammar said...

deena..

Keajaiban tersendiri kan..supaya kita mentadabbur dan berfikir..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...