Wednesday, February 17, 2010

Jasamu Dikenang


Salam mesra buat semua..

Kisahnya sangat panjang. Perjalanannya juga amat jauh. Yang pasti ’dia’ sentiasa menemani saya. Saat belajar nun jauh di negara orang mahupun di negara sendiri. Begitu juga saat saya mula berkerjaya seorang pendidik. Jasanya sangat besar buatku..Namun saya terpaksa melepaskan dia pergi..mungkin untuk selama-lamanya..

Wah! Saya bikin anda semua suspen dengan coretan di atas. Sebenarnya saya ingin menulis catatan mengenai PC kesayangan saya ni. PC ini adalah PC pertama milikku. Saya beli di Egypt  pada 1998 dengan duit biasiswa. Saya sudah lupa harganya. Mungkin sekitar RM2000 - RM 2500. Harga komputer agak mahal ketika itu jika dibandingkan sekarang. Lagipun tak ramai yang mampu memilikinya. Mujurlah ada duit biasiswa. Alhamdulillah saya mampu memilikinya.

Selain digunakan untuk study, ia melengkapkan minat saya dengan komputer dan penulisan. Cuma waktu itu, blog belum popular lagi. Yang baru meledak waktu itu selain e-mail ialah chatting programs seperti MiRC dan sebagainya.

Selepas tamat belajar, lantaran tidak sanggup melepaskannya ke tangan orang lain..saya turut membawa PC pulang bersama saya ’terbang’ ke Malaysia. Biarpun saya terpaksa membayar untuk lebihan muatan. Bayangkan CPU, Monitor, Printer dan lain-lain peralatan..semuanya dah berkilo-kilo beratnya..namun saya tak kisah..

Setelah saya mendapat tawaran KPLI di MPI Bangi, saya turut membawanya bersama untuk kegunaan saya seperti menyiapkan assignments dan tugasan yang lainnya. Jangan tak tahu saya mengangkutnya sendiri untuk menaiki  bas dari K Trg ke Kajang. Dari bas ke perut teksi. Dari teksi ke bilik saya di tingkat 3. Segalanya saya buat sendiri...dengan kudrat yang ada...yang penting dia ada bersama saya..

Saya melalui latihan praktikum untuk melengkapkan diri sebagai pendidik di SMAP Kajang, Selangor. Pun saya angkut ’dia’ bersama dari MPI ke asrama SMAP Kajang  untuk membantu saya.Bila habis latihan praktikum, sekali lagi kami bersama pulang dengan bas ke kampung halaman di Kuala Terengganu. Perjalanannya tidak tehenti di situ, setelah saya ditempatkan sebagai guru di Segamat, sekali lagi saya membawanya bersama ke Segamat juga menaiki bas.

Pada 2007, saya membeli laptop jenama Compact yang saya gunakan sekarang, untuk lebih praktikal dan senang diurus dan dibawa. PC lama pula sudah beberapa kali dicheck doktor bertauliah dan sudah banyak 'organ dalaman' diganti tukar. Setelah hampir 12 tahun, sekarang dia setia menemani anak-anak saya bermain games dan belajar. Namun sudah tidak berupaya lagi untuk bertahan lebih lama walaupun sesetengah peralatan seperti monitor,keyboard dan peralatan lain masih berfungsi dengan baik. 

Dari Egypt ke Malaysia. Selama hampir 12 tahun, PC ini mengajar saya erti kesusahan untuk menggapai kejayaan. Dari kesusahan itu lahir kepuasan dan kesyukuran. Berbanding pelajar-pelajar zaman moden ini yang mampu memiliki laptop sendiri yang lebih praktikal dan mudah. 

PCku..susah senang bersamamu. Jasamu ku kenang selamanya..

18 comments:

myself said...

hidup senang dizaman susah adalah suatu nikmat yg sukar digambarkan dgn kata2. alhamdulillah, syukur sgt2.. kan.

Chik Na said...

bila baca N3 ni, chik na pun terkenang 1st pc chik na .. processornya 486 je dulu, tu pun dah kita hebat sangat lah jugak sebab antara org yg mampu beli pc ..skang ni pc or notebook dah jadi satu keperluan untuk pelajar-pelajar ;-)

Ummu Ammar said...

myself..

Betul tu..Kesusahan mengajar kita lebih menghargai sesuatu dan berusaha mencapai impian..memiliki PC sendiri mmg impian sejak kecil bila melihat kwn2 berkemampuan mempunyai PC di rumah msg2..bila dpt saya mmg jaga dan guna betul2..

Ummu Ammar said...

Chik Na..

Setuju sgt dgn Chik Na..kira hebat la bila ada PC time tu..mcm saya kalau x ada biasiswa..mungkin saya tak mampu lg membelinya ketika itu..berbeza sgt bdk2 zaman sekrg..kemudahan tersedia dpn mata..namun ada juga yg salah guna dan tdk menghargai peluang..

makbonda said...

Makbonda mula ada PC tahun1998,adik yang tamat belajar di Kubang Krian,jual pc window 3.1 dengan harga RM1000,dia beli RM6000,guna biasiswa.Sekarang di rumah makbonda ada 4lappy yang digunakan serentak beronline.

Pada masa itu disekolah guna wordstar.

Nadiah Sidek said...

kalau beli dgn duit sendiri syg tu lebih sikit berbanding dgn yg kita dpt free, kan kak? mcm motor nadiah la..beli dgn duit sendiri pastu syg je rs nak jual. skrg ni ayah yg guna. byk kenangan dgn motor tu :)

K.Asna said...

Salam
K.Asna pulak paling sedih bila terpaksa jual kereta kancil...dr thn 1999 kami pakai kancil tu hinggalah akhir thn lepas...Kancil tu tak pernahpun meragam sepanjang kami membelanya...namun, kami terpaksa jual jgk sbb nak pakai duit utk datang ke sini dulu...sedihnya...

ibunafis said...

salam kak..brg lama yg selalu kita guna mmg harus dikenang coz byk berjasa pd kita..bg yg menghargainya la..kdg2 brg lama pun tp x digunakan,rosak lak pastu buang camtu je..sedih kan..nk ada sesuatu bkn senang tu..

mamawana said...

Barang lama...sayang di buang...banyak sentimental value dan kenangan manisnyer...

Nida said...

Salam Ummu..

Jangan dibuang komputer tu.. simpan buat kenangan. Nanti bila dah bercucu boleh cerita sejarah di sebaliknya.

p/s: Nida paling sayang motor Honda kapcai masa Nida guna di UKM dulu. Motor tu lah Nida beli guna wang biasiswa dan pertama kali mempunyai kenderaan atas nama sendiri. Sekarang yg tinggal hanya besi buruk..:(

fa10 said...

betapa berharganya barang2 yg dibeli dgn duit sendiri....

Ummu Ammar said...

makbonda..

Yup!Era 80an - 90an mmg pakai wordstar kan..

Amboi! 4 lappy online sekaligus...kiranya cyberhouse la ni..

Nadiah..

Setuju ngan Nadiah..bila guna duit sendiri..kita lebih hargainya..

Kak Asna..

Besar pengorbanan akak..mesti byk sentimental value pd Kancil tu kan..takpe kak..kalo ada rezeki, nanti akak pergi beli blk Kancil tu..

NURUL IZZA said...

akak..

iza dulu pon pc je.tu pon korek2 duit utk beli dgn duit sendiri.skg adik2 sume ada laptop canggih lak tu. tp pc lama iza..dosktopletak umah ma kt kb tp hardisk nya bw ke sini ;))

byk kenangan.iza jenis suke je simpan brg..padahal lama sgt xleh pakai..pon simpan lg..eheheh

psst afiq dan hubby akak mcm tu ke?? ;p

Hamizah said...

sedihnya bc entry ni..igt pd pc saya yg seusia..diwarisi adik lelaki..msh bertahan sampai sekarang wpon byk organ dlmannya berganti baru.

Ummu Ammar said...

ibunafis..

Betul tu..kalau simpan aje tak digunakan xde makna juga kan..tp kalo dimanfaat betul2 memang la sayang kan..byk kenangan dan jasanya kt kita..

mamawana..

Mcm kete kitaorg la..kwn2 dan sedara lain dah pakai kete hebat2 dah tp kami still dgn wira..byk sgt sentimental value kt situ..first time naik kete tu..saya sakit nak bersalinkan Ammar..

fa10..

Nikmatnya tak terkata..

Ummu Ammar said...

Izza..

Masya Allah..Izza ni ecxactlly mcm hubby akak..suka simpan brg2 lama..kalo akak nak buang, tak dibaginya padahal tak digunakan pun..ppsstt..kdg2 dalam diam2 akak buang jer..tp depends la brg apa..

Hamizah..

Sama la kisah kita..tp PC saya tu hard disk dia dah 2 kali tukar..rasanya dah kronik kalo nk tkr lg..

qaseh um masyitah said...

sesuatu yang banyak memberi jasa
saat kita bukan siapa-siapa
itu yang lebih membuatkan kita lebih hargainya,kan?

Ummu Ammar said...

qaseh um masyitah..

Saya suka coretan anda..penuh makna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...