Friday, July 22, 2011

6 Wasiat Saidina Umar Al Khattab

Salam ukhuwwah..

Meneliti, mentadabbur dan menghayati 6 wasiat Saidina Umar Al Khattab,  ringkas tapi penuh bermakna. Ingatlah! Sesuatu yang kadang-kadang kita sukai, dambai dan sayangi sebenarnya hanyalah sementara belaka.
 
Suatu hari Umar Bin Khattab r.a. berkata kepada sebahagian sahabatnya; Aku berwasiat kepadamu enam perkara :

Pertama
Jika engkau menemukan cela pada seseorang dan engkau mahu mencacinya, maka cacilah dirimu. Kerana, celamu lebih banyak darinya.

Kedua
Bila engkau hendak memusuhi seseorang, maka musuhilah dahulu perutmu. Kerana, tidak ada musuh yang lebih berbahaya terhadapmu selain perut.

Ketiga
Bila engkau hendak memuji seseorang, pujilah ALLAH s.w.t.! Kerana, tiada seorang manusia pun lebih banyak dalam memberi kepadamu dan lebih santun lembut kepadamu selain DIA.

Keempat
Jika engkau ingin meninggalkan sesuatu, maka tinggalkanlah kesenangan dunia. Sebab, andaikata engkau meninggalkannya, bererti engkau terpuji.

Kelima
Bila engkau bersiap-siap untuk sesuatu, maka bersiaplah untuk mati. Kerana, jika engkau tidak bersiap untuk mati, engkau akan menderita, rugi penuh penyesalan.


Keenam
Bilamana engkau ingin menuntut sesuatu, maka tuntutlah Akhirat. Kerana, engkau tak akan memperolehnya kecuali dengan mencarinya.” 

2 comments:

Zefa NorAsmara said...

Alhamdulillah, tazkirah buat diri sendiri di pagi Ahad. Syukran ya Ummu Ammar.. :D

Ummu Ammar said...

Zefa..

Peringatan untuk diriku juga..yang sentiasa lalai dan alpa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...