Thursday, July 21, 2011

Durian, Segamat & Kenangan




Musim durian tiba lagi. Siapa yang tidak gemarkan durian pasti pening-pening dengan baunya yang unik itu. Saya penggemar durian, namun tidak suka makan dalam jumlah yang banyak dalam sesuatu masa. Cukup beberapa ulas, sudah memadai.

Bila makan durian, pasti ingatan saya melayang nun jauh ke Segamat. Tempat jatuh lagikan dikenang, ini pula tempat bermain. Selama 6 tahun menghuni bandar yang terkenal dengan durian ini, saya jatuh sayang. Banyak kenangan yang dilalui di sini. Saat manis mula bergelar guru di sebuah sekolah terbaik, SMKA Segamat, sehinggalah detik -detik payah bersendirian membesarkan dua anak lelaki kecil tanpa suami di sisi, semuanya terpahat dalam kenangan sepanjang hayat.

Saya terkenang rakan-rakan yang baik budi, yang berumahtangga dan menetap di daerah itu. Jika ke sana, pasti mereka adalah destinasi wajib saya. Terasa masih kuat ukhuwwah biarpun sudah terpisah selama 4 tahun.


Teringat Kak Sarimah, pengasuh berjasa yang menjaga Ammar dan Afiq sejak mereka berusia 2 bulan hingga mereka berusia 4-5 tahun. Masih menelefon sekali sekala, biarpun dia sudah tidak begitu memahami loghat Terengganu anak-anakku yang begitu pekat sekali. Masih berbekas ingatan saat kami berpisah dulu. Kami berpelukan erat sambil menangis teresak-esak. Banyak jasa wanita ini yang belum mampu saya balas. Saat anak-anak sakit, pasti dia tempat saya mengadu. Bila berkursus luar daerah, 2-3 hari anak-anakku dijaga seperti anaknya sendiri.



Banyak sekali kenangan yang terpahat di Segamat. Pahit, manis, suka, duka ~ semuanya membentuk fasa kedewasaan dan kematangan dalam diri yang kerdil ini. Segamat pasti akan saya kunjungi lagi suatu hari nanti..

4 comments:

rose@ila said...

as salam ya ukhtie
lama dah follow tapi tak berkesempatan mengomen. akhirnya berjumpa di Segamat.teruskan menulis. saya link ukhtie di http://fizarose.blogspot.com/

luv..
roselangkawi

Ummu Ammar said...

rose@ila..

Terima kasih sudi bersama dan mengomen di blog ini..Semoga terus setia mengikuti..

Zefa NorAsmara said...

Saya juga penggemar durian.. tetapi sy pening dgn baunya.. :D

Ummu Ammar said...

Zefa..

Baunya kuat dan memeningkan tapi rasanya lazat. Subhanallah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...