Friday, February 19, 2010

Bubur Lambuk Terengganu


Salam ukhuwwah buat semua..

Petang semalam, menikmati semangkuk bubur lambuk memang membahagiakan. Pernah merasa keenakan bubur lambuk Terengganu? Kalau belum..apa kata anda cuba, pasti anda akan terpikat dengan rasanya. Kalau nak tahu, inilah favourite saya. Paling saya tak lupa bubur lambuk masakan arwah ibu saya. Sekarang, saya suka masakan ibu mertua pula. Air tangan ibu memang ajaib kan?

Kat sini, bubur lambuk cukup popular semasa bulan Ramadhan seperti di tempat-tempat lain juga. Cuma, bubur lambuk Terengganu berbeza dengan bubur lambuk negeri lain dan ada  sedikit persamaan dengan bubur lambuk Kelantan. 

 daun kadok

Istimewanya kerana menggunakan sayuran kampung seperti pucuk ubi, daun cekur manis, pucuk paku merah, pucuk paku hijau, kangkong, daun kadok, daun kesom, daun kemangin dan daun kunyit.  Lagi satu, kebiasaannya isi ikan yang dibakar menjadi rencah "pemanis'" bubur lambuk Terengganu berbeza dengan bubur lambuk tempat lain yang menggunakan hirisan daging atau ayam.

 pucuk paku merah dan hijau

Campuran sayur-sayuran kampung, lada hitam, halia dan lain-lain menjadikan bubur lambuk sajian yang menyihatkan. Kat bawah ni ada resepi. Selamat mencuba!

Bahan
2 cawan beras [rebuskan dalam slow cooker]
1/2 kg keledek [warna merah/jingga]...potong kecil
1 s/b lada hitam
2 cm. halia
5 ulas bawang merah
5 tangkai pucuk ubi
5 tangkai daun cekur manis
1 ikat daun paku merah
1 ikat pucuk paku hijau
5 pokok kangkong
2 tangkai dan kadok
4 tangkai daun kesom
4 tangkai daun kemangin
1 helai daun kunyit
1 cawan udang basah saiz kecil atau sedikit isi ayam [tak der pun tak per]
2 ekor ikan kembung [bakar dan ambil isi]
air secukupnya
garam

Cara membuat 

  1. Semua sayuran dipotong, basuh dan toskan. 
  2. Tumbuk lada hitam hingga lumat, setelah itu masukkan 10 ulas bawang merah, halia dan tumbuklah lagi sehingga lumat bersama isi ikan tadi.
  3. Masukkan keledek dan bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi bersama ikan yg dihancurkan kedalam bubur nasi tadi.
  4. Masukkan udang/ayam dan kacau sehingga rata.
  5. Bila sudah hampir untuk diangkat, masukkan sayur-sayura & garam secukupnya sambil dikacau hingga cukup rata dan sayur layu.
  6. Angkat dan hidangkan.

18 comments:

Ros Illiyyuun said...

Favourite saya juge...emm sedapnya :)

Hamizah said...

teringat lagi keenakannya,pah..nanti buatkan utk saya ya.bertahun2 kat tganu belum pernah saya cuba utk memasaknya sbb abang n anak2 xsuka sgt..rasanya ada pembetulan skit tuh.klate x bubur lambuk..saya blaja makannya pon kat tganu..besh la..

NURUL IZZA said...

iza idakla suke bebenor bubur lambuk.tp iza hantu sup dan bubur nasi..(kira bubur lambuk tu dekat samala dgn bubur nasi kan)...

tp pucuk paku merah tu kalau dibuat sayur air bersama ikan bakar yg ditumbuk..huhuhu mmg meratah je.kt penang xjumpa lak sayur tu.biasa beli kt kelate je pon ..tu pon makcik2 tanam..huhu rindu!!!!

Nida said...

Salam

Nida pernah makan... bezanya dengan Johor, bubur lambuk Pantai Timur ni dicampurkan dengan isi ikan.. Nida suka :)

Nadiah Sidek said...

nadiah tak minat bubur lambuk. tak tau knp. tak kena selera kot

Ummu Ammar said...

Ros Illyyuun..

memang sedap kan? Illyyuun org Ganu gak ke?

Mizah..

Kelantan xde bubur lambuk? Sbb saya ada terjumpa resepi bubur lambuk kelantan kt internet..

NAnti blk mesia, bleh la makan bubur lambuk ye..

Ummu Ammar said...

Izza..

Sayur air pucuk paku...letak isi ikan bakar yg ditumbuk hmmm..sedap! Letak keledek lg sedap..selalu masak lauk ni..

Nida..

Akak duk Johor dulu selalu gak makan bubur lambuk Johor..mcm bubur nasi Trg..sedap!

Ummu Ammar said...

Nadiah..

Tak suka? Rugi tau...ppsstt..Nadiah suka makan ape ek?

Ros Illiyyuun said...

Ye, saya org Tganu jugak :)

adam said...

salam..

pergghh! favourite myself nih!! kalau boh skali dgn cili yg dihiris kecik2.. campur lagi kacang tumbuk yg x lumat.. mkn lakss time bubur nih masih panas2.. fuhhh.. best sgt2!!.. ada pulak kat sebelah tu teh roiboss panas .. mmg best nikmat yg Tuhan kurniakan kpd kita nih!!..

ni adalah antara makanan yg sihat yg serba lengkap!. cuba bgtau saya apa yg x ada dlm nih..?? semua leh taruk.. kan ummu ammar kan??

p/s : myself tau menikmati mkn jer... hehehe

mamalieyna said...

memang berbeza ye...mesti sedap tu..macam2 ada..^_^

siap kasi resepi, leh jdkan ref. bila nak memasak nnti..sharing is caring! ^_^..tQ..

Ummu Ammar said...

Ros Illyyuun..

Yer ke? Ganu kite la ni..

adam/myself..

Tak pernah pula saya makan dgn cili dan kacang tumbuk..biasanya makan camtu jer..bleh cuba ni..

mamalieyna..

Macam2 ada kat dalam tu..nanti bleh cuba ek..yes! sharing is caring..sama2

kakyong said...

dulu masa dok ganu selalu mak buat.. dah balik perak ni, lama dah tak merasa.. hari tu dpt le sikit mak buat, tp rasa mcm dah lain sikit.. ibu & anak2 jer yg bedal, ayahnya rasa pun tak mau...

Ummu Ammar said...

Kak Yong,

Pernah duk trg ke? Hmmm..kalau org x biasa makan mmg sukar nak menerimanya..tp blum cuba blum tahu..

Nadiah Sidek said...

nadiah suka mkn yg pedas2 la kak. kalau masakan warna merah2 (sambal tumis telur/sotong, ayam/ikan goreng berlada dll) tu mmg tergoda la! hihi. kalau tak pedas cepat rasa muak, mkn pun sikit je la

ummi humaira said...

salam ummu ,

akak x tak pernah rasa lagi bubur lambuk Ganu . copy resepi dulu leh tak ????? he he he tp tak tahu bila nk mcubanya.

qaseh um masyitah said...

saya sukee...tapi tak pernah try masak.tq ya kongsi resipi ni.saya nak print out ya.

jue-anna fauzie said...

bestnye akak lama tak makan...balik umah mak ari tu tak sempat nak buat..bubur lambuk akt kl ni tak sama ngan bubuk lambuk kat trg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...