Sunday, October 04, 2009

Salad Buah-buahan Edisi Raya

Apa khabar semua? Masih beraya lagi ke..Agaknya selagi tak habis bulan Syawwal ni..beraya sakan la kita..Bukannya apa..raya ni sebenarnya merapatkan silaturrahim sesama kita..bukannya bertandang kerana nak makan sangat pun..tujuannya tu la..mengeratkan ikatan kemesraan sesama saudara dan rakan taulan..

Nak ceritanya..hari ini bilik guru kami mengadakan jamuan raya. Konon-kononnya jamuan Hari Raya Enam la bagi yang dah habis berpuasa enam hari di bulan Syawwal ni..meriah betul dgn juadah beraneka jenis dan rasa..siap pasang lagu Raya...tapi makan, makan juga..kelas kami tak lupa..mana yang ada kelas..kena la pergi mengajar dahulu..mana yang takde kelas boleh menyantap dahulu...


Seminggu sebelumnya, kami berbincang la apa yang nak disediakan utk jamuan ni..masing-masing bebas untuk membawa apa-apa juadah yang dikehendaki. Mula-mula saya merancang nak masak rendang daging specialku.hehehe..special ke? Tapi bila dah ada yang merelakan diri nak bawa rendang..so saya fikir tak jadila..Ada yang nak bawa nasi minyak, nasi impit, ketupat dlln ..Saya rasa bila dah ramai yang bawa juadah-juadah utama ni..apa kata saya hanya sediakan dessert je..fikir punya fikir..saya ambik keputusan sediakan salad buah-buahan...sesuai Tak? Ok la kut..

So..antara bahan-bahannya yang saya gunakan....

4 biji epal hijau, 4 biji epal merah, 3 biji buah pear, 1/2 kg buah anggur hitam

Sos salad buah-buahan, mayonis, kismis hitam, nata de coco perisa laici & chaswenuts

Tembikai yang telah dipotong dadu dan nata de coco perisa laici

Potong dadu semua buah-buahan tadi. Kemudian rendam dalam air yang diletak sedikit garam

Toskan seketika..

Lastly..gaul semua buah-buahan tadi dgn sos salad dan mayonis..taburkan kismis dan chashewnuts di atasnya
..letak sedikit garam atau bleh juga letak jus perahan limau..Ini la hasilnya..

Alhamdulillah..saya suka hati sebab kawan-kawanku semuanya suka..sampai tinggal bekas je..

Antara juadah yang dibawa oleh teman-temanku..ketupat daun palas, rendang, tapai, mee udang, nasi impit, kuah kacang, kuzi ayam, lontong, puding dlln la..yummy2 semuanya..best sesangat..

Tapi antara juadah yang paling laris...nasi dagang dengan tiga lauk ..gulai ikan tongkol, gulai ayam dan gulai ayam kampung.( tgk tu..dah tinggal senduk je..).Ijah..nanti bleh masak lagi..tak puas la kami makan...sedap!

Sampai bertemu lagi..selamat beraya..makan jgn la banyak sangat..berat badan tu kena jaga juga..


4 comments:

havana said...

Salam utk tuan rumah..

bestnya.. sy suka mknn yg simple2 & boleh mengenyangkan (bg sy laa..) .. tambahan lagi kalau bnyk yg dari buah @ sayur.. bnyk serat & kurang menaikkan berat bdn yg sememangnya dah berat ni..

kena try nii..

t/kasih diatas resepi tuu..

kalau boleh nak lagi..hehe.. tp yg simple2 jer k.

Ummu Ammar said...

Waailaikumussalam..

havana..selain minat jam, agaknya awk mmg minat makan ye..

Sbnrnya saya suka msk tp tak ada banyak masa utk msk so..mcm awak la saya suka yg simple2, bkhasiat dan sedap..

Cuba la resepi ni ye..kalau havana ada resepi bleh la publish kt blog..selain psl jam bleh tahu psl resepi gak..hehehe..

havana said...

salam kembali..

sy sebenarnya minat memasak.. tp yg simple2 jer.. & lain dr yg kebiasaan mrs sy masak.. tuu yg bila sy yg msk, sy mkn sendiri.. org lain kurang gemar..hehehe.. sbb sy suka try mskn yg lain dari kebiasaan sehari2

Ummu Ammar said...

havana..macam tu ek? Awk ni kira cam hubby saya jugak la..kdg2 dia suka gak msk..tp benda yg dia msk tu mmg lain dr yg lain la..sampai saya pun x bleh mkn..hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...