Monday, February 22, 2010

Ketika Cinta Bertasbih


Salam mesra buat semua..

Dua-dua novelnya sudah saya khatamkan. Cuma belum berkesempatan menonton filem ini apatah lagi nak memuat turun. Pernah menonton di internet tapi saya bukan lagi anak remaja yang punya banyak waktu untuk berbuat demikian. Hanya sekerat jalan je..

Satu usaha yang baik untuk tayangan percuma filem berunsurkan islamik ini daripada disogokkan cerita hantu dan aksi ganas yang bertali arus di pawagam atau media di negara kita dewasakini. Kesannya, lahirlah acuan-acuan generasi kita dari filem -filem sedemikian. Ramai yang jadi "hantu" dari menjadi manusia!

KCB 1 dan KCB 2 yang diangkat dari karya Habiburrahman El Shirazy  ( Kang Abik ) ini merupakan alternatif hiburan islamik yang menggunakan Mesir sebagai latar cerita ini berbanding Ayat-Ayat Cinta yang menggunakan tempat di Indonesia sahaja. Itu sebab saya suka..banyak membangkitkan kenangan dulu-dulu di Mesir..

Menurut seorang sahabat, membaca novelnya lebih menarik dan  bermakna  berbanding dari menonton ceritanya. Banyak yang ingin disampaikan oleh Kang Abik tidak mampu diterjemahkan sepenuhnya dalam filem tersebut. Ada benar juga pendapat sahabat saya tu.

20 comments:

Kembara Syahadah ~NFES~ said...

Salam, Ummu Ammar..

KCB, apa yang boleh sy cakap.. Best.. Lebih best dari Ayat2 Cinta rasanya..
Walaupun belum sempat membaca novel KCB, namun jalan ceritanya dalam filem, boleh tahan menarik dan difahami..

Ada part2 yang sangat menyentuh hati,apabila si anak bertemu ibunya setelah sekian lama berjauhan, saat kematian ibunya dan juga saat bakal isterinya sujud syukur lantaran mengetahui lamarannya diterima..Subhanallah! Hati sangat tersentuh!

Selamat menonton..mungkin ada sedikit kelainan dari pembacaan.. :)

Nida n' Hanafi said...

Salam UA..

Alangkah indahnya andai remaja2 sekarang mengikuti gaya percintaan yang berlandaskan Islam sebenar. Tiadalah anak luar nikah yang tidak berdosa akan lahir ke dunia..

Nurul Izza said...

Ada je entry iza nk komen.seriusly..bc novel lg best! iza bc yg versi indon .sgt best dr ayat ayat cinta.lagi best kang abik pon turut berlakon dlm kbc 1.

Hamizah said...

niasanya begitulah movie drp garapan novel tidak mampu diterjemahkan segala gambaran novel..sbb kita yg membaca feelnya lg mendalam

mamaarifakeemaisy said...

dah banyak kan sekarang filem hasil dr adaptasi novel2..tak pernah baca lg novel2 tu..wlupun zaman bujang dl, suka sgt baca novel..skrg tak berkesempatan..huhu..

QuEeN Of 2 Heroes said...

suka cite tu...best2... ^_^

Jamilah Mohd Norddin said...

Salam ummu amar,
rasanya aku terima nikahnya bukan diambil dari buku ustaz hasrizal.. cuma tajuknya yang sama.. boleh tengok dalam blog ustaz zabidi.

Ummu Ammar said...

Ema..

Slps baca coretan Ema ni, teringin pulak menontonnya sendiri..mungkim novel dan filem ada kelebihan sisi yg tersendiri..

Nida..

Hmm..setuju. Itulah padahnya bila bertuhankan nafsu..nyawa yg tdk berdosa mnjd galang gantinya..

Ummu Ammar said...

Izza..

Nak komen byk2 pun takpe..akak suka jer..

Akak rasa baca novel lebih feel dr filem wpun bahasa indon tp x tau la sbb belum menonton sepenuhnya..

Ummu Ammar said...

Mizah..

Betul tu..banyak benda mungkin tak mampu dimuatkan dalam filem yg skopnya lebih terhad..kdg2 dikesampingkan utk menjaga aspek2 tertentu..

Ummu Ammar said...

mamalieyna..

Betul tu..kita sudah tdk punya banyak masa utk baca novel spt dulu kan? Mcm saya..hanya novel2 tertentu jer..terutama karya Kang Abik ni..

Nadia..

Best ker? Kena tgk la ni..

Jamilah..

Syukran atas infonya. Mmg akak ingat karya abusaif. Rupa-rupanya hanya tjk shj ye..br rujuk blog saifulislam. Menurut beliau..mmg ramai yg keliru psl hal ni..

gyan MD said...

salam utk semua..

errr... best kerrr citer ni..?? nampak macam x besttt jer..

p/s: hehehe.. sesekali kena provoke gak.. jgn maree aa.. + masa tygn citer ni myself x leh gii.. tu yg provoke

Nadiah Sidek said...

2-2 (AAC & KCB) pun nadiah belum tgk/baca novelnya. tak rajin nk gk download & depan pc. novel pulak takut tak brp nk fhm..novelnya dlm bahasa indon, kan kak?

gyan MD said...

sila lihat komen "Kelantan, dari kacamata penulis novel "Ayat-ayat Cinta" di http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=25120:kelantan-dari-kacamata-penulis-novel-qayat-ayat-cintaq-&catid=97:pendapat-dan-analisis&Itemid=131

baca & lihat apa yg ditulisnya..

ummu said...

salam Ummu Ammar
alangkah indahnya bila cinta itu dilandaskan syariat Islam yang terlalu indah,untuk keselamatan dan kesejahteraan dunia akhirat.

Ibuhani said...

salam.....kwn k.ani kata cerita ni lebih kurang sama dgn cerita ayat2 cinta.....mesti cerita ni sedap jugak!

Ummu Ammar said...

myself..

Saya tak kisah..lgpun saya arif sgt..lelaki kebiasaannya tak suka sangat layan novel dan cerita2 mcm ni..mcm suami saya..cukup dgn bola shj!

Nadiah..

Ada versi BM..Sebelum beli, perhati dulu bahasanya..

Ummu Ammar said...

myself..

Saya sudah membacanya di blog Al Bakistani..pandangan yg jujur dr penulis besar..

qaseh um masyitah,

Ya. tepat sekali..kerana cinta itu fitrah manusia. Cuma, perlulah dilandaskan pd jln yang betul..

Kak Ani..

Saya rasa KCB lebih padat kisah dan pengajarannya..

CiK Jue aka ibu FarisYah said...

best betulkan novel ni..

Ummu Ammar said...

Anna..

Best..byk pengajarannya..diselitkan pasal agama sekali

Anak Pendang Sekeluarga..

Insya Allah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...