Sunday, October 11, 2009

Ada Bakat ke?

Apa khabar semua ? Akhirnya setelah tiga hari dua malam, Kursus Penulisan Dakwah Peringkat Negeri Terengganu 2009 dapat saya hadiri dan ikuti dengan sempurna. Informatif dan menyeronokkan! Dua perkataan yang boleh saya gambarkan untuk program ini. Program anjuran Sektor Pendidikan Islam, JPNT ini dihadiri oleh hampir 120 peserta guru dari seluruh sekolah menengah di Terengganu. Terisi dengan beberapa slot menarik iaitu slot 1&2 - penulisan puisi dan sajak, slot 3&4 - penulisan rencana&artikel dan slot 5 - penulisan novel. Kesemuanya diisi oleh penceramah hebat yang sudah ada nama dalam bidang penulisan.

Slot 1

Slot ini ialah ceramah teknik penulisan sajak dan puisi yang disampaikan oleh Cikgu Awang bin Abdullah, seorang penulis sajak dan puisi yang cukup terkenal dan telah menghasilkan banyak buku beliau sendiri berkaitan tentang sajak. Cikgu Awang juga telah banyak memenangi Anugerah Sastera dan dalam masa yang sama beliau ialah seorang guru di sebuah sekolah menengah di Dungun, Terengganu. Sajaknya pun ada dimuatkan dalam buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 4. Ilmu dan sentuhannya tentang bidang puisi sajak ini sangat tinggi. Rata-rata peserta memang khusyuk la dengan ceramahnya termasuk la saya sendiri. Sejujurnya saya tidak begitu meminati genre sajak dan puisi kerana saya lebih gemarkan penulisan artikel dan rencana ilmiah. Entahlah..mungkin saya rasa sajak hanya untuk orang-orang yang jiwang sahaja..Telahan saya silap kerana sajak itu bukan hanya tentang cinta tetapi universal - boleh diketengahkan dalam bidang apa sahaja - keluarg
a, agama, politik dsbgnya..Jelas sekali apa yang disampaikan oleh Cikgu Awang benar-benar membuka mata saya tentang peranan sajak dan puisi dalam penyebaran dakwah Islam.

Slot 2
Yang paling menyeronokkan sesi selepas minum pagi, slot ke dua. Masih bersama Cikgu Awang bin Abdullah. Sebelum kami rehat tadi, beliau memberi assignment pertama untuk kami iaitu mencipta sebuah sajak ringkas tentang gelas!Sambil minum pagi saya duk terfikir la ..apa sajak yang saya nak tulis tentang gelas ni...kawan-kawan lain pun ketidaktentuan macam saya jugak..masuk dewan terus saya tulis sajak yang bermain di kepala pada kertas yang disediakan..fuih! susah juga nak tulis sajak ini kalau takde ilham..apatah lagi kalau bukan pakar dan tidak begitu puitis..

Selepas siap kami diminta pula menyiapkan sajak ringkas tentang bunga..macam senang sikit..goreng je lah ..yang penting siap..

Setelah peserta menghantar sajak-sajak tersebut Cikgu Awang membaca satu persatu sajak-sajak tentang gelas yang telah ditulis olek penulis2 sajak yang tak bertauliah td..Bayangkan lah macam-macam rangkap-rangkap sajak yang lucu ditambah ulasan dari Cikgu Awang yang sememangnya seorang yang sangat kelakar...satu dewan gelak beramai-ramai termasuklah saya..saya rasa sudah lama saya tidak ketawa sebegini teruk..sakit perut saya dibuatnya dan mata pun berair..

Sampai turn sajak saya, bila beliau membacanya takdelah teruk sangat..ulasannya " sajak ini masih perlu dibaiki bahasanya..tapi saya nampak ada pemikiran yang ingin disampaikan..." cewah! Bangga seposen..Selepas habis semua sajak tentang gelas dibaca dan ditelitinya, beliau memilih dua sajak terbaik dalam usaha untuk memilih 20 peserta kursus ke Kursus Penulisan Dakwah Siri II..Antara dua sajak tu..satu yang terpilih ialah sajak saya..wah! Ada bakat ke saya ni..

Cikgu Awang masih tidak berpuas hati kerana hanya dua sajak yang terpilih dan masih ada 18 tempat kosong lagi perlu diisi. Setelah meneliti sajak tentang bunga, beliau memilih dua sajak lagi...beerti masih ada 16 lagi kosong..so beliau meminta kami menulis satu sajak bebas dan memberi masa yang lebih lama untuk kami mengarangnya...saya turut menyiapkan satu sajak bebas yang ringkas tentang ibu saya...entahlah itu saja ilham yang datang ketika itu..

Cikgu Awang membaca lagi satu persatu sajak yang dihantar..situasi sama macam tadi--acara gelak besar-besaran apatah lagi dengan ulasan beliau yang selamba dan kelakar..sampai sajak saya...dia membacanya baris demi baris.." penulis ini ada bakat yang baik..dia pandai menyusun rima dan penggunaan bahasa yang baik.." dia baca nama saya yang tercatat di bawah sajak tersebut. Agaknya dia teringat nama saya sudah disebut tadi, terus dia memandang mencari saya.."awak bagus.." Ya Allah bangga la jugak..penyajak terkenal memuji karya saya yang tak seberapa tu.. Maaf saya tak boleh tulis sajak tersebut di sini kerana yang pertamanya - saya dah tak ingat sangat ayat2nya secara sempurna keduanya - saya rasa sajak saya tak cukup hebat..

Konklusinya..saya amat berpuas hati dengan kedua slot tentang sajak ini dengan kupasan yang begitu baik, informatif, menyeronokkan dan memberi semangat untuk saya mencari ruang dalam penulisan ini sebagai wasilah dakwah..Terima Kasih Cikgu Awang!

9 comments:

Azuan said...

memnag ada bakat la akak nie..
2 kali pulak tue..

Ummu Ammar said...

Azuan... Agaknya la kut..Alhamdulillah, setiap manusia ada kelebihan msg2..tapi jgn lupa setiap kita juga diberi kekurangan...supaya kita tdk lupa sape diri kita yg sbnr di sisi Allah

Hamizah said...

wah!pah dah jd penyajak pula..tahniah.awak mmg berbakat

Ummu Ammar said...

Ala mizah...takde apa-apa pun..bese2 je..mungkin antara ramai2 tu saya ada bakat sikit...tapi kalo dgn org2 yg lg berbakat..jauh panggang dari api la..

Nida n' Hanafi said...

Salam
Saya suka menulis sajak, tapi jarang diberi kesempatan untuk menuntut ilmu mendalami Bahasa Melayu... disebabkan saya guru Biologi dan Sains, jadi selalu dihantar ke kursus ke arah itu.. tapi minat untuk bersajak tak pernah mati...

Ummu Mishkah said...

Cukup menarik!
Angah memang berbakat pun.. :)

ummuammar said...

Salam Nida..saya igtkan awak cikgu BM sebab ada entry yg berkaitan sajak dan pantun..rupanya cikgu Sains ye..bakat yg ada jangan disiakan..apa kata nida ketengahkan sajak2 tu kt mana2 media cetak..mana tau ada rezeki..

Che Sue..hihihi..ada la bakat sikit2...che sue pun tidak kurang hebatnya...

havana said...

salam.. kadang2 kita perlu menggunakan bahagian lain otak yg dianugerahkan kepada kita ni.. kalau sains tuu guna otak bhg kiri.. kalau bab bahasa & puisi2 ni.. guna otak kanan laks.. lagi kita ajar ke 2 2 bgh otak kita utk berfungsi, lagi tajam fikiran kita & lagi bagus..

keep it up.. :-)

Ummu Ammar said...

havana..saya rasa saya lebih kt otak kanan la..err..agak2nya havana pandai bersajak dan bpuisi tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...