Friday, November 20, 2009

Budak 3 Tahun Hafaz Al Quran


Salam buat semua..

Subhanallah..Masya Allah..terpegun saya dibuatnya..Umur 3 tahun sudah mampu hafaz Al Quran. Terfikir sejenak..Dimanakah kedudukan kita dengan Al Quran? Kalau nak menghafaznya pun kita tidak mampu, adakah membacanya pun kita abaikan...renungkanlah!




Didiklah anak-anak agar mampu membaca Al Quran dengan baik di awal usia kerana ianya tanggungjawab ibubapa yg terpundak dibahu kita..

Semoga Allah permudahkan kita untuk mencintai, membaca, memahami dan mengamalkan ajaran Al Quran dalam kehidupan harian..




11 comments:

myself said...

subhanallah.. itulah kebesaran Allah. Allah memberi kepada hambanya beberapa kelebihan agar menjadi pengajaran & ikhtibar kpd yg lain..( Utk berusaha ke arah yg lebih baek).

moga kita semua dikurniakan zuriat yg soleh & baik sptmana doa nabi ibrahim

QuEeN Of 2 Heroes said...

sejak bila la dia mula menghafal ye...emmm,terang hati... ^_^

Hamizah said...

kagumnya..anak2 ku surah lazim br dok merangkak2

Ummu Ammar said...

myself...

Betul tu..peringatan dari Allah buat kita sebenarnya...budak sekecil itu mampu bbuat demikian dgn izin Allah..apatah lg kita..namun, sejauhmana kita mampu mengambil iktibar dan bertindak?

Ummu Ammar said...

Queen of 2Heroes/ Nadia,

Rasanya ibubapa sicomel tu dah latih dia hafaz Quran sejak umur 1-2thn. Jaga pemakanan dan jauhi dr perkara2 yg melekakan spt TV dsbgnya..sbb tu hatinya terang...

Ummu Ammar said...

Mizah..

Mmg kagum tgk bdk tu..mcmn lah ibubapa dia latih dia kan? Anak2 saya pun kdg2 kalo suruh mengaji, kena marah2 dulu..

mamalieyna said...

Subhanallah.. Kagumnyer..herm..mmg kena ajar dr kecik kan..kita ni kena sntiasa ingt mengingati..

Ummu Ammar said...

mamalieyna..

Nabi Muhd ada bersabda"Sampaikanlah peringatan dariku walaupun satu ayat".

Yang utamanya peringatan utk diriku sendiri serta peringatan utk org lain juga.

ibunafis said...

subhanallah..hidupnya dh hmpir lengkap walau br nk mengenal dunia..tp kita yg dh mengerti baik buruk ni masih merangkak2 nk mengeja..pengajaran yg harus dipraktikkan segera ni..oleh diri sendiri dan semua muslim kat luar sana..
sy sedih sesetengah org skrg x dpt pndedahan awal mengaji quran ni..apatah lg nk mghafaznya..

Ummu Ammar said...

ibunafis..

Saya sgt bsetuju dgn coretan ibunafis..sbg seorg pendidik,realiti anak2 yg tidak pandai membaca Al Quran dan tidak ingin langsung mempelajari Al Quran sangat menyedihkan sekali..tak hairanlah pelajar2 kita tlalu rosak dan sesat sekarang kerana tdk mahu bpegang teguh pd Al Quran.

teenage party games said...

Nice blog.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...