Friday, February 26, 2010

Sempurnakah Cinta Kita?

Salam Maulidurrasul buat semua..

Tanggal 12 Rabiul Awwal, merupakan tarikh keramat kelahiran Junjungan Besar Rasulullah SAW. Bila tiba tarikh ini, terbayang di kotak fikiran perarakan beramai-ramai keliling kampung dengan pakaian berwarna warni sambil berselawat. Itu sahajakah pengisiannya?

Kita dianjurkan untuk menyambut Maulidurrasul sebagai memperingati dan menghayati keperibadian Rasulullah SAW dan perjuangannya dalam menegakkan agama Allah di muka bumi ini. Selain itu, memperingati kelahiran Nabi Muhammad SAW adalah sebagai salah satu usaha untuk memperbaharui komitmen kita dalam melaksanakan sunnah Baginda dan menerus perjuangan Baginda dalam menegakkan agama Allah yang mulia ini.

Di samping itu, renungkan kembali.. sempurnakah cinta dan kasih kita pada Rasulullah SAW atau hanya ungkapan di bibir cuma tanpa ada penghayatan di jiwa dan amal perbuatan..Malu sendiri saya membicarakan tentang cinta pada Rasulullah..kerana diri  sendiri  jua tidak terlepas dari alpa menyempurnakan cinta pada kekasih Allah ini kerana lebih cinta pada kesayangan-kesayangan kita dan dunia yang fanaa ini..Astaghfirullah ala'dzim..

Firman Allah Taala bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutlah daku nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi. (Surah ali-Imran: ayat 31).


Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Demi jiwaku berada di bawah kekuasaan Allah, seseorang kamu tidak beriman sehinggalah dia mencintaiku (Rasulullah S.A.W) lebih daripada kecintaannya kepada anaknya, ayahnya dan manusia keseluruhannya. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Tiga perkara sesiapa yang memiliki tiga perkara tersebut maka ia memiliki kemanisan iman: Mencintai Allah dan rasulNya lebih daripada cinta kepada perkara lain... (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Renungan bersama untuk diri-diri kita yang alpa..nyatakan cinta pada Rasulullah dan hidupkanlah sunnah harian Rasulullah  dalam kehidupan kita. Antara sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama: 
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.


Kedua :
Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga: 
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkatan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.


Keempat :
Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: 
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah. 

Nasyid kesukaan kami waktu sekolah dulu..lagu asal Nada Murni yang dinasyidkan semula oleh Inteam.

The Messenger Of Allah

Your face is bright like the shining moon
Lighting up darkness of the night
We are here we think of you
Oh Muhammad Rasulullah

The coming of you makes the brightest day
Shining through along the way
You bring the love of al islam
You are the symbol of unity

( chorus )
You bring the light to the entire world
You bring the hope into human life

You lead us to the way of truth
Oh Muhammad
Oh Muhammad Rasulullah

Well my friends the time has come
To have some peace and serenity
From the love of Rasulullah
Oh Muhammmad Rasulullah

Selamat Beramal! Salam Maulidur Rasul 1431H..

6 comments:

Nida n' Hanafi said...

Salam..

Salam Maulidur RAsul buat UA sekeluarga... (maaf terlewat sedikit nak ucapkannya)

Nadiah Sidek said...

peringatan buat diri yg selalu alpa. syukran kak!

Ummu Ammar said...

Nida..

Salam MAulidur RAsul buat Nida sekeluarga juga..

Nadiah..

Saling ingat mengingati amalan yg dituntut supaya kita sentiasa terjaga dari kelekaan dan kelalaian..

Nurul Izza said...

salam ua,suka kan nada murni? lagu2 yg mendayu. tp iza suka..

ssalam maulidurasul.byk sgt amalan yg tak buat.huhuhu

teenage party games said...

It's an anxiety dream of some kind. You could be worried about the person, if they're in a difficult patch, and be anxious to help them. You could even be afraid of losing them, if the relationship isn't going too well.

teenage party games said...

What does it mean when you dream that you have to rescue a person you love?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...